Languages :
شماره تماس مستقیم : 02186016690

تعویض مفصل زانو

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 8 خرداد 1400 در ساعت 58 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مفصل زانو:

مفصل زانو یکی از بزرگترین مفاصل در بدن انسان می باشد. این مفصل از 3 عدد استخوان تشکیل می شود. استخوان ساق یا تیبیا در پایین، استخوان ران یا فمور در بالا و استخوان کشکک یا پاتلا روی مفصل می باشند. این 3 استخوان به هم متصل بوده و هر سطح توسط یک غضروف پوشیده شده و راحتی حرکت این 3 استخوان به دلیل لغزش در این سطح مفصلی می باشد. داخل مفصل زانو مایعی برای لزج کردن سطح غضروف و تسهیل حرکات مفصلی وجود دارد. این مایع، مایع مفصلی یا مایع سینوویال نامیده می شود. مینیسک زانو بین استخوان ران و استخوان ساق پا قرار دارد. این استخوان نیم دایره مانند یک کوسن یا پشتی در مفصل زانو عمل می کند.همچنین زانو شامل ۴ تاندون مهم شامل ACL-PCL-MCL-LCL بوده که  وظیفه اتصال استخوان فمور به تیبیا و همچنین چرخش و خم کردن زانو را بر عهده دارد.

چه بیماری هایی منجر به تعویض مفصل زانو میشوند:

مواقعی که به علت آسیب های زانو این مفصل تخریب شده است، دردهای شدیدی در آن ایجاد میشود که ممکن است فرد را حتی از فعالیت های ساده ای نظیر بالا رفتن از پله و یا راه رفتن دور کند که از این عوامل می توان به آرتروز استخوان، استئوآتریت، آرتریت روماتوئید، آرتروزهای ناشی از ضایعه اشاره کرد.
در این هنگام اقدام‌به تعویض مفصل زانو‌ و جایگذاری پروتز می نمایند.بنابرین به صورت کلی علت اصلی انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو درد و خشکی این مفصل است. شایعترین بیماری هایی که موجب درد و خشکی مفصل زانو شده و بدنبال ابتلا به آنها بیمار نیاز به انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو پیدا میکند عبارتند از:

  • آرتروز یا استئوآرتریت : آرتروز معمولاً در سنین بالاتر از ۵۰ سالگی بروز میکند. در این بیماری غضروف مفصل کم کم از بین میرود. در نتیجه استخوان های بدون غضروف روی یکدیگر سائیده میشوند که نتیجه آن درد و محدودیت حرکت است
  • آرتریت روماتوئید : در آرتریت روماتویید لایه سینوویال ( که سطح داخلی کپسول مفصلی را پوشانده و مسئول ترش مایع سینوویال است) رشد کرده و ملتهب میشود و مایع زیادی ترشح میکند. این التهاب بتدریج موجب آسیب و صدمه به غضروف مفصلی شده که نتیجه آن درد و محدودیت حرکتی است
  • ضربات زانو : گاهی اوقات ضربات شدید به زانو میتوانند به علت بد جوش خوردن محل شکستگی یا آسیب شدید به لیگامان های زانو موجب خراب شدن آن شوند. این ضایعات میتوانند بتدریج به غضروف مفصل صدمه زده و موجب درد و محدودیت حرکت گردند.

تعویض مفصل زانو چیست

عمل جراحی تعویض مفصل زانو :

در عمل تعویض مفصل زانو قسمتی از استخوان و غضروف پایین ترین بخش استخوان ران و بالاترین بخش استخوان ساق و قسمت پشتی استخوان کشکک خارج شده و به جای آنها مفصل مصنوعی که قسمت هایی از آن فلز و قسمتی دیگر نوعی پلاستیک بسیار مقاوم است.

منیسک و بعضی لیگامان های زانو نیز خارج میشوند. اتصال بخش های فلزی مفصل مصنوعی به استخوان های باقیمانده ران و ساق و کشکک معمولا با استفاده از ماده ای به نام سیمان استخوانی انجام میشود.

برای انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو پزشک جراح ابتدا یک شکاف پوستی در جلو مفصل زانو ایجاد کرده و پس از کنار زدن پوست و بافت های زیر پوستی استخوان کشکک را به کنار میزند تا استخوان های ران و درشت نی مشخص شوند.

وی ابتدا با استفاده از اره های برقی مخصوص برش هایی را در انتهای پایینی استخوان ران ایجاد میکند. با این برش ها غضروف مفصلی در این ناحیه کاملا برداشته شده و انتهای پایینی استخوان ران آماده پذیرش مفصل مصنوعی میشود لازم به ذکر است که این برش ها بر اساس میزان بخشی که از پایین فمور از بین رفته،دچار آسیب شده و همچنین شکل متقارن اولیه خود را از دست داده با ابزار وگایدهای بخصوصی انجام می پذیرد تا کمترین میزان برش از استخوان اصلی انجام پذیرد.

جراح سپس یک قطعه فلزی را با استفاده از سیمان استخوانی به این ناحیه برش داده شده میچسباند.

در قسمت بالایی استخوان تیبیا یا درشت نی هم همین مراحل  توسط اندازه گیری های دقیق با ابزار و راهنماهای مربوطه تکرار میشود. یعنی برشی در بالای این استخوان داده شده و سپس یک قطعه فلزی با استفاده از سیمان استخوانی در بالای استخوان درشت نی چسبانده میشود.

مابین دو قطعه فلزی فمور و تیبیا قطعه ای پلاستیکی از جنس پلی اتیلن قرار میگیرد که منجر به افزایش و آسوده تر شدن میزان حرکت  وخم شدن استخوان ران و ساق می گردد.

مفاصل مصنوعی زانو معمولا سال های زیادی برای بیمار کار کرده و موجب میشوند تا بیمار بتواند از یک زندگی فعال و پرتحرک لذت ببرد.

 

بنارین همانگونه که در ویدیو فوق مشهود بود پروتز زانو از سه بخش اصلی فمورال،تیبیا و یک بخش پلاستیکی تشکیل شده است، همچنین در مواردی می توان پتلا را با قطعه ای پلاستیکی جایگزین نمود.

دستورالعمل های لازم بعد ازعمل جراحی تعویض مفصل زانوچیست ؟

بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو، بیمار برای چند روز باید در بیمارستان بماند . در طی این چند روز تحت نظر در بیمارستان، از بیمار خواسته مشود تا پایش را تکان دهد تا جریان خون به سمت عضلات پا وزانوی عمل شده بیشتر شود .

افزایش جریان خون همچنین از تشکل لخته خون ونیز تورم زانوی عمل شده پیشگیری می کند . پزشک ارتوپد با تجویز داروهایی نظیر رقیق کننده خون، توصیه به استفاده از چکمه های کمپرسی وفشارنده ونیز زانو بند احتمال تورم وتشکیل لخنه خون را کاهش می دهد . لازم است بیمار قبل و بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو یا آرترو پلاستی زانو رژیم غذایی مخصوص را داشته باشد . همچنین برای تقویت عضلات اطراف زانو ، فیزیو تراپی چند جلسه ای توصیه می گردد . بعد از ترخیص از بیمارستان ،از بیمار خواسته می شود تا موارد زیر را در خانه انجام دهد:

– استفاده از نرده های مطمئن در راه پله ها

–  پرهیز از بالا رفتن از پله ها تا حد امکان

– نصب دستگیره های محافظتی در حمام ودستشویی

در زمان ترخیص از بیمارستان، بیمار می­تواند زانوی خود را تا حدود 10 تا 80 درجه حرکت دهد ولی در 6 تا 12 هفته بعد بین صفر تا 110 درجه می­تواند زانو را حرکت دهد. از شش ماه تا یکسال بعد از عمل تعویض مفصل زانو،  دردهای شدید زانو کاهش می­یابد. جراح رعایت تمام شرایط بعد از عمل و محدودیت­هایی که در انجام برخی فعالیت های ورزشی و فیزیکی لازم است را برای بیمار تشریح می­کند.

جراح ارتوپد زانو |علت‌ها و دلایل خشكي زانو|دکتر حامد حکیمی متخصص ارتوپد

نرمش و ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو:

1- Ankle Pump:

با حرکت دادن مچ پا، کف پای خود را به بالا و پایین ببرید. این نرمش را هر ساعت ۳ بار و هر بار ۳ دقیقه انجام دهید. بلافاصله بعد از عمل جراحی این نرمش را شروع کنید. این نرمش را تا موقعی که کاملا بتوانید راه بروید و تورم ساق شما از بین برود انجام دهید.

2- Quadriceps Set:

یک حوله کوچک را لوله کرده و کمی بالاتر از مچ در زیر تاندون آشیل بگذارید طوری که پاشنه شما کمی از زمین بالاتر باشد. تمام عضلات ران خود را منقبض کرده و سعی کنید کل اندام تحتانی خود را کاملاً مستقیم کنید و سعی کنید پشت زانوی خود را تا حد امکان به زمین نزدیک کرده و به پایین فشار دهید.

این حالت را ۱۰-۵ ثانیه نگه داشته و سپس عضلات خود را کاملاً شل کرده و ۳ ثانیه استراحت کنید. سپس مجدداً این کار را تکرار کنید. ۱۰ بار این عمل را تکرار کرده سپس یک دقیقه استراحت کنید. مجدداً تمام کارها را آنقدر تکرار کنید که در ران خود احساس خستگی کنید.

Straight Leg Raise -3:

زانوی خود را کاملاً مستقیم نگه داشته و سپس پاشنه خود را چند سانتیمتر از زمین بلند کنید. ۱۰ ثانیه پا را بالا نگه داشته و سپس به آرامی آن را پایین بیاورید. اینکار را آنقدر تکرار کنید که ران شما خسته شود.

Standing Knee Bend -4:

با کمک واکر یا لبه یک صندلی سر پا بایستید. ران و زانوی خود را تا حد امکان خم کرده و آنرا ۱۰-۵ ثانیه در همین حالت نگه دارید. به آرامی پای خود را پایین آورید تا به زمین برسد.

 شرکت پویا فارمد فام همواره آمادگی خود را برای مشاوره و ارائه خدمات بیشتر و همچنین عرضه پروتزهای مربوطه اعلام میدارد،میتوانید با تماس و ارتباط با کارشناسان مجموعه و همچنین ارسال پیام به شماره واتس آپ ۰۹۱۰۸۶۰۱۶۰۶ اطلاعات بیشتر را بدست آورید.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

مفصل زانو: مفصل زانو یکی از بزرگترین مفاصل در بدن انسان می باشد. این مفصل از 3 عدد استخوان تشکیل می ...
تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن

 تعویض مفصل لگن:  مفصل لگن: مفصل لگن که مردم به آن مفصل ران هم می‌گویند و در ب ...
دگزامتازون دشمن استخوان‌ها

دگزامتازون دشمن استخوان‌ها

دگزامتازون دشمن استخوان‌ها سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز سر استخوان ران یا AVN بیماری ...
BMIچیست

BMIچیست

BMI چیست: در این فرمول تنها دو پارامتر مورد نیاز است : که آن قد و وزن شما می باشد. البته می توان ...