Languages :
شماره تماس مستقیم : 02186016690

دگزامتازون دشمن استخوان‌ها

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 26 مهر 1399 در ساعت 32 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دگزامتازون دشمن استخوان‌ها

سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز سر استخوان ران یا AVN بیماری است که به علت کاهش یا قطع جریان خون به سر استخوان ران ایجاد میشود. البته رنگ استخوان سیاه نمیشود و منظور از سیاه شدن مردن سلول های استخوان و بافت آن است. استخوان یک بافت زنده است و نیاز به خون دارد و قطع جریان خون آن موجب مرگ سلولی میگردد.

علل متفاوتی میتوانند موجب سیاه شدن سر استخوان ران شوند. ضربات شدید وارده به مفصل ران که موجب در رفتگی مفصل و یا شکستگی گردن استخوان ران میشوند میتوانند این بیماری را ایجاد کنند. متاسفانه در سال های مصرف بی رویه داروهای حاوی کورتن یا کورتیکوستروئید موجب افزایش شیوع این بیماری شده است. مصرف داروهایی مانند دگزامتازون و پردنیزولون و پردنیزون و تریامسینولون میتواند موجب قطع جریان خون به سر استخوان ران و سیاه شدن آن شود.

متاسفانه بسیاری از موارد مصرف این داروها بدون تجویز پزشک بوده و بیمار آنرا خودسرانه مصرف میکند. بعضی افراد برای چاق شدن و به توصیه دوستان خود از آن استفاده میکنند غافل از اینکه خود را در معرض چه خطر بزرگی قرار میدهند. گاهی اوقات این داروها بصورت ترکیب با موارد مخدر تزریقی هستند. تولید کنندگان مواد مخدر تزریقی این داروهای کورتیکوستروئیدی را به مواد مخدر اضافه میکنند تا بیمار با مصرف مواد لاغر نشود و بلکه کمی چاق هم شود و بدین ترتیب این تصور را در مصرف کننده ایجاد میکند که  ماده مخدر مصرف شده بدن وی را ضعیف نکرده است.

بنابراین بسیاری از کسانی که دچار نکروز سر استخوان ران شده اند یا داروهای حاوی کورتن و یا مواد مخدر تزریقی مصرف کرده اند.

همچنین مصرف الکل هم میتواند موجب سیاه شدن سر استخوان ران شود.

 بنابرین بیمار میتواند بعد از مصرف کورتون حتی به مدت کوتاه دچار عارضه نکروز سر استخوان ران شود.

سیاه شدن یا  نکروز سر استخوان ران موجب درد مفصل ران میشود. بعد ار مدتی مفصل ساییده هم میشود و آرتروز ایجاد شده درد مفصل را بیشتر میکند. در صورت درد شدید در مفصل ران بطوریکه درد به مصرف مسکن پاسخ ندهد بیمار میتواند از عمل جراحی تعویض مفصل ران استفاده کند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

مفصل زانو: مفصل زانو یکی از بزرگترین مفاصل در بدن انسان می باشد. این مفصل از 3 عدد استخوان تشکیل می ...
تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن

 تعویض مفصل لگن:  مفصل لگن: مفصل لگن که مردم به آن مفصل ران هم می‌گویند و در ب ...
دگزامتازون دشمن استخوان‌ها

دگزامتازون دشمن استخوان‌ها

دگزامتازون دشمن استخوان‌ها سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز سر استخوان ران یا AVN بیماری ...
BMIچیست

BMIچیست

BMI چیست: در این فرمول تنها دو پارامتر مورد نیاز است : که آن قد و وزن شما می باشد. البته می توان ...