Languages :
شماره تماس مستقیم : 02186016690

تعویض مفصل لگن

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 8 خرداد 1400 در ساعت 17 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 تعویض مفصل لگن: 

مفصل لگن:

مفصل لگن که مردم به آن مفصل ران هم می‌گویند و در بین پزشکان به مفصل هیپ Hip joint معروف است یک مفصل گوی و کاسه‌ای است. قسمت گوی آن سر استخوان ران است و قسمت کاسه آن قسمتی از استخوان لگن می‌باشد که به آن حفره استابولوم می‌گویند. سر استخوان ران به شکل یک کره گرد و مدور بوده و کاملا در درون استابولوم که به شکل یک کاسه گود است احاطه شده است. مفصل ران بسیار پایدار است.

از طرف دیگر استخوان ران، که به آن فمور هم می‌گویند بلندترین استخوان بدن است. بالاترین قسمت این استخوان که با لگن مفصل می‌شود را سر استخوان ران می‌نامند. سر استخوان ران به شکل گرد و مدور بوده و حالت کروی دارد و به توسط قسمتی از استخوان به نام گردن استخوان ران به قسمت‌های پایین‌تر متصل می‌شود. زاویه بین گردن و تنه استخوان ران مهم بوده و در بعضی بیماری‌ها تغییر می‌کند. این زاویه بطور طبیعی در حدود ۱۲۵ درجه است.

بخشی از آناتومی تیپ در زیر اشاره شده؛

 

بنابرین حرکت مفصل هیپ چرخش هد فمور در داخل حفره استابلوم بوده که به حرکت چرخشی گوی در کاسه قابل تشبیه است.

دلایل تعویض مفصل لگن چیست؟

جراحی تعویض مفصل لگن پروسه ای است که در آن مفصل لگن قدیمی و آسیب دیده با یک مفصل مصنوعی یا پروتز جایگزین می شود. که می تواند دلایل و انواع مختلفی داشته باشد که شامل:

  • وقتی مفصل ران به دلیل آرتریت یا صدمه دچار شکستگی گردد.
  • شکستگی مفصل لگن و حفره استابولوم
  • نکروز و آسیب سر استخوان فمور به دلیل خونرسانی ناکافی محل
  • آسیب مفصل هیپ به دلیل بیماری روماتیسم
  • دررفتگی مادرزادی و در نتیجه شکستگی مفصل لگن
  • وقتی که مفصل ران ساییده شده و دچار آرتروز و خرابی میشود.

 از انواع آرتریت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرتریت (التهاب مفصلی) ناشی از تروما یا صدمه: آرتریت ناشی از ضربه و صدمه در این گروه جا می گیرد. این ضربه می تواند موجب آسیب غضروف مفصلی هم گردد.
  • آرتریت روماتوئید: این نوع آرتریت موجب تورم غشای سینوویال در مفاصل می گردد. آرتریت روماتویید موجب افزایش مایع سینوویال شده و منجر به درد و خشکی شدید مفصل لگن می گردد.
  • استئوآرتریت: نوعی بیماری دژنراتیو یا تخریبی می باشد که معمولا در میانسالی یا کهنسالی دیده می شود. استئوآرتریت می تواند موجب شکستگی غضروف مفصلی و استخوان های مفصل لگن گردد.

حال گاه با استفاده برخی داروهای ضد التهابی و درد همچنین استفاده برخی دارو ها بیمار درمان میشود لیکن اگر درد افزایش یابد و زندگی فرد را مختل کند این بیمار گزینه انتخاب عمل جراحی تعویض مفصل لگن را دارد.


انجام عمل تعویض مفصل لگن:

بنابرین بیمار در لگن خود احساس درد میکند که معمولا همراه با پوکی استخوان می باشد،استابلوم و هد فمور نامتوازن شده و مفصل به راحتی همچون قبل حرکت نکرده و این امر منجر به ایجاد درد شده لذا می بایست تعویض مفصل لگن انجام پذیرد.

به بیان ساده در ابتدا سر استخوان ران(فمور)را بریده و هد فمور را جدا کرده و بعد از آن داخل استخوان فمور(کانال فمور) را تراشیده  تا بتوان پروتز فمور (استم) را در داخل آن قرار داد.حال اگر بیمار دارای پوکی استخوان باشد استم مربوطه را همراه با سیمان پزشکی در داخل استخوان ران قرار داده در غیر این صورت از استم غیر سیمانی که به منظور استخوان سازی و همچنین اتصال بهتر به استخوان،طراحی های متفاوت با پوشش های متفاوتی از قبیل هیدروکسیاپاتاید دارد استفاده میشود.

در گام بعدی همچنین با تراشیدن حفره استابلوم آن را متقارن میکنند و پروتز دیگری را متناسب با وضعیت بیمار سیمانی یا غیر سیمانی در داخل حفره قرار میدهند، در مرحله بعد با کار گذاری هد بر سر استم و اتصال و جایگذاری آن ها با یکدیگر میزان حرکت پروتز را اندازه گیری میکنند و در صورت دامنه حرکت کافی در نهایت این پروتز نزدیک به ۱۵ الی ۲۰ سال مفصل مصنوعی به کار برده شده برای مریض کارایی خواهد داشت. 


پس از عمل جراحی:

  • در چند روز اول بعد از عمل تعویض مفصل ران، درد بعد از جراحی که در همه بیماران البته با شدت و ضعف متفاوت وجود دارد با مسکن های قوی و بعد از آن با مسکن های معمولی کاهش پیدا میکند. مصرف مسکن تزریقی نباید زیاد باشد چون موجب مسمومیت میشود.
  •  در چند روز بعد از عمل جراحی، به بیمار آنتی بیوتیک تزریقی داده میشود تا احتمال عفونت بعد از عمل جراحی کاهش پیدا کند.
  •  به بیمار داروهایی داده میشود تا از لخته شدن خون در پاها جلوگیری شود. لخته شدن خون در اندامهای تحتانی بسیار خطرناک بوده و ممکن است موجب آمبولی ریولی و اختلال در عملکرد قلب و ریه شود.
  •  از بیمار مجددا عکسبرداری میشود تا وضعیت مفصل مصنوعی گذاشته شده مشخص شود.
  •  لوله هایی که در محل جراحی تعویض مفصل گذاشته شده است و به آنها درن میگویند بعد از چند روز از زخم خارج شده و پانسمان زخم هم بعد از گذشت چند روز از عمل جراحی تعویض میشود.
  • بسته به نوع جراحی که انجام شده است ممکن است لازم باشد برای چند هفته پاها از هم باز باشند. به این منظور بالشتی بین ساق های بیمار گذاشته میشود تا از نزدیک شدن ران ها به یکدیگر جلوگیری کند.

اغلب بیمارانی که برای آنها جراحی تعویض مفصل ران انجام شده است میتوانند و حتی لازم است در روز بعد از جراح بایستند و راه بروند.

بسته به نوع عمل جراحی بعضی بیماران میتوانند روز بعد از جراحی پای عمل شده را کاملا به زمین گذاشته و روی آن فشار بیاورند و بعضی دیگر تا چند ماه نباید این کار را انجام دهند.

تمرینات ورزشی قابل انجام پس از عمل جراحی :

در صورتی که انجام این تمرینات سبب بروز هرگونه درد و ناراحتی در شما می‌شود، از انجام آن ‌ها خودداری کرده و پزشک خود را از بروز آن مطلع سازید:

  • عضلات ساق پا

به پشت دراز بکشید. پاهای خود را کاملا صاف و دست‌ها را در طرفین قرار دهید. عضلات شکم خود را منقبض کنید. در حالی که انگشتان پای خود را به عقب می‌کشید، پاشنه پای خود را به زمین فشار دهید. این وضعیت را برای چند ثانیه حفظ کنید و سپس پا را رها کنید و به موقعیت اولیه خود برگردانید.

  • عضلات چهار سر ران

به پشت دراز بکشید. پاهای خود را کاملا صاف و دست ها را در طرفین قرار دهید. عضلات شکم خود را منقبض کنید. در حالی که انحنای پشت زانو را به سمت پایین فشار می‌دهید، انگشتان پای خود را به عقب بکشید. این وضعیت را برای چند ثانیه حفظ کنید و سپس پا را رها کنید و به موقعیت اولیه خود برگردانید.

  • خم کردن لگن

به پشت دراز بکشید. پای جراحی شده خود را به آرامی خم کرده و تا نیمه بدن جمع کنید تا اینکه پا در زاویه ۹۰ درجه قرار گیرد. این وضعیت را برای چند ثانیه حفظ کنید و سپس پا را به حالت اولیه خود بازگردانید. در تمام مدت انجام این تمرین، پای مقابل را کاملا صاف نگه داشته و همچنین شصت پای خود را به سمت بالا نگه دارید.

  • خم کردن زانو

تکیه گاه پشتی یک صندلی را با دو دست خود محکم بگیرید. به آرامی زانوی خود را خم کرده و آن را به سمت بالا بیاورید. پای خود را برای مدت کوتاهی تحت این کشش قرار دهید. زانوی خود را کاملا به سمت جلو و پای خود را کاملا موازی با زمین قرار دهید.

Hip Replacement Surgery | Hip Replacement Surgeons

 شرکت پویا فارمد فام همواره آمادگی خود را برای مشاوره و ارائه خدمات بیشتر و همچنین عرضه پروتزهای مربوطه اعلام میدارد،میتوانید با تماس و ارتباط با کارشناسان مجموعه و همچنین ارسال پیام به شماره واتس آپ ۰۹۱۰۸۶۰۱۶۰۶ اطلاعات بیشتر را بدست آورید.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

مفصل زانو: مفصل زانو یکی از بزرگترین مفاصل در بدن انسان می باشد. این مفصل از 3 عدد استخوان تشکیل می ...
تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن

 تعویض مفصل لگن:  مفصل لگن: مفصل لگن که مردم به آن مفصل ران هم می‌گویند و در ب ...
دگزامتازون دشمن استخوان‌ها

دگزامتازون دشمن استخوان‌ها

دگزامتازون دشمن استخوان‌ها سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز سر استخوان ران یا AVN بیماری ...
BMIچیست

BMIچیست

BMI چیست: در این فرمول تنها دو پارامتر مورد نیاز است : که آن قد و وزن شما می باشد. البته می توان ...